Friday 25 May 2012

Super Gedik - SIRI.3



SUPER GEDIK
3.Surat Peminat


                           Super Gedik berjalan menuju ke kantin sekolah. Tiba-tiba, seorang pelajar lelaki menyerahkan surat kepada Ina dan berlari meinggalkan Super Gedik.

                      “apa ni?” Ina membelek-belek surat. Sampul surat dibuka perlahan-lahan dan terdapat kertas bewarna unggu lembut di dalamnya. Sekuntum bunga mawar bewarna unggu juga ada. Ina tersenyum manis.

                        Surat tersebut dibaca di dalam hati agar Super Gedik yang lain tidak kacau. Awyuni menjeling Ina.’biarlah! saya tak mahu dia kata saya kongkong dia pula’ Awyuni menghirup air coke.

######

Assalamualaikum,

Ke hadapan Shazrina atau lebih mesra dipanggil Ina! Saya peminat setia awak. Awak rasa saya perempuan ke lelaki. (lelaki)!! Hehe.. saya memang minat dekat awak sebab awak cantik, baik dan tidak sombong bongkak seperti ahli yang lain. Awak nak tahu nama saya? Oh, biarlah di akhir cerita ya Ina?

      Awak dah ada teman tapi mesra? Bukan saya mahu jadi boyfriend awak pun. (kalau nak boleh gak!) menggatal sekejap ye. Jangan marah ye? Hilang keayuan dan kecomelan awak. Potongan rambut pendek paras bahu tu memang manawan hati saya. Setiap hari saya perhatikan gerak laku awak di kantin. Maklumlah kita bukan sekelas ye?

      Kenapa awak boleh masuk kumpulan GEdik ni walhal awak tak gedik? Awak baik dan tahu isi hati orang. Masa tu Derahim dibuli pun awak sanggup pertahankan dia. Awak baik sangat! Saya sukalah. Ishh.. macam perempuankan perangai saya? Awak, saya harap awak balas surat saya yang tak seberapa ni.bunga tu khas untuk ina. Hope awak suka bunga yang saya beli tu.. jaga elok-elok macam jaga… hehe.. malaslah nak sebut! Segan …

        Saya sebenarnya nak tulis panjang-panjang tapi adik saya ni sibuk nak baca! Don’t worry, nanti saya tulis panjang-panjang sampai awak tak tidur okey! Haha..

Daripada,
Putera Idola     

 ###

                       Ina tersenyum membaca surat itu. Dia sudah berfikir, siapakah gerangan lelaki ini? Budak nerd? Atau budak yang segak bergaya! Tak mungkinlah pelajar lelaki macho cakap ayat jiwang karat macam ini. Kepala Ina diggelengkan. Surat tersebut disimpan semula dan nasi lemak yang berada di hadapannya segera disuap ke dalam mulut.

                   “Ina, good luck!” Tasha Shina mengangkat ibu jari. Mata Ina menjeling sambil tersenyum. Dia tahu maksudnya!

**************

                Ina pulang ke rumah dengan perasaan gembira dan girang. Cepat-cepat dia mengeluarkan kertas warna dan mengeluarkan pen untuk membalas surat Putera Idola. Banyak benda yang ingin ditanya dan dijawab.

                 Pen bewarna biru dikeluarkan. Ina mengelipkan matanya beberapa kali selepas memakai contact lens bewarna biru cair.

   ###
      Wassalam Putera idola,

             Klasik nama awak! Saya tersenyum sehingga ke telinga membaca surat awak tu. Membuatkan diri saya kurang kegedikannya. Hehe..

            Awak Tanya kenapa saya dapat masuk ke dalam kumpulan Super Gedik? Aduhh! Kan ayah saya Dato’ so, Awyuni pilihlah saya masuk. Takkan nak tolak kot ajakan orang. Rezeki jangan ditolak! Haha..

         Awak Tanya saya yang saya sudah ada teman tapi mesra tak? Okey… hear! Saya tak ada lagi. Awak nak jadi? Okey je, tapi tak mahulah jadi boyfriend! Saya tak kenal awak. Silap hari bulan awak budak nerd. Yukkss..

            Boleh bagi saya klu awak kelas mana? Nama singkatan? Awak anak org kaya  ke?Aduh! Saya lupa macam mana nak hantar surat ni dekat awak. Ha! Nanti saya cari budak lelaki yang hantar surat tu. Maybe, dia kenal kot pelajar tercantik dan popular seperti sayakan? Kan?

           Kenapa awak bagi surat pendek je? Buatlah panjang-panjang! Sebenarnya saya pun buat surat pendek jugak! Haha.. okey;ah Putera Idola. Saya pergi dahulu

Daripada,
Puteri Ingin Tahu Secret

###


                               Ina tersenyum sendiri apabila membaca semula apa yang ditulis. “Puteri  Ingin Tahu Secret? Hehe.. agaknya siapalah jejaka idaman ini ye? Saya kena cari budaki kecil tu!” Ina mematah-matahkan jari jemarinya. Dia bangun dan baring di atas katil single bercadarkan tona warna unggu. Dia memejamkan matanya seraya terlelap.

                 **********
                     “Cik Ina.. bangun Cik Ina,” ketukan pintu bertalu-talu oleh Bibik Dayanti tidak dihiraukan oleh Ina. Matanya masih berat untuk diangkat. “Bibik! Saya ambil cuti hari ini,” Ina menjerit.

                  “aduh! Kenapa Cik Ina? Sakit tenat ya? Buka in pintunya.. Bibik mahu lihat kesihatan kamu dong..” Bibik Dayanti bersuara dengan loghat Indonesia. Pintu tersebut masih diketuk. “kenapa Bik?” soal Datin Warina apabila terdengar Bibik Dayanti menjerit!

                       Bibik Dayanti tersenyum. “selamat pagi Datin. Enggak, Ina bilang dia mahu ambil MC. Bibik risau dia sakit Datin. Tapi, pintunya enggak mahu dibuka! Masakan saya mahu mahu masuk Datin. Sebab itu saya ketuk talu-talu gitu Datin,” Bibik Dayanti berkata.  Kepala Datin Warina diggelengkan.

                       Datin Warina baru sahaja ingin mengetuj pintu, pintu tersebut sudah dibuka oleh Ina yang sudah memakai baju kurung sekolah sambil menyikat rambutnya yang paras bahu. Dia tersengih dan menundukkan kepalanya. “ehh.. enggak sakit pun. Jadi kenapa mahu ambil cuti si? Enggak siap homework ya?” Bibik Dayanti menjongket kening.

                   Datin Warina ketawa kecil apabila melihat gelagat pembantu rumah. “tak apalah Bibik. Saya dah lewat ni. Makanan tu prepair untuk Ina balik sekolah nanti,” Datin Warina memimpin tangan anakanya keluar rumah.

                        “cepat pergi sekolah! Malam ni kita makan sama-sama,” Datin Warina mengusap rambut anaknya. Ina tersenyum nipis seraya mencium pipi ibunya. Datin Warina memakai tudung.

                “ayah tak makan sekali?” Ina bertanya. Datin Warina mengetap bibir. “ya sayang..” “ibu! Ibu tidak payah tipu Ina lagi. Ina bukan budak-budak. Ina tahu rahsia ibu dengan ayah selama ni. Ina pergi dulu..” Ina membuka pintu kereta seraya masuk ke dalam perut kereta. Datin Warina tersentak apabila mendengar apa yang dikatakan oleh anaknya. “dia tahu rahsia kami berdua?” soalnya dengan nada suara rendah.

                      *   *   *

                          Waktu rehat… Super Gedik duduk di meja khas buat mereka. “Ina, awak dah balas surat tu?” Fatihah mengangkat kening kirinya sambil tersenyum sinis. Ina mengangguk. “saya dah tulis tapi belum hantar. Saya tengah cari.. ha! Budak tu,” Ina menunding jari ke arah seorang budak lelaki yang sedang berjalan ke mejanya.

                        Satu lagi sampul surat diberi. “adik, adik nama siapa?” soal Tasha Shina apabila melihat budak kecil yang lebih kurang Tingkatan 1. tapi muka comel sangat! Tasha Shina geram dibuatnya. “nama saya Hakim Haikal. Panggil sahaja Haikal! Ni surat dari peminat akak. Saya dari tingkatan 1!” Haikal menyerahkan sampul surat tersebut.

                    Cepat-cepat Ina mengambil sampul itu dan memberikan satu lagi sampul kepada Haikal berserta upah RM1. “Haikal, kalau nak duit lebih bagi tahu siapa yang hantar surat ni?” Yuyu menayang duit RM10 di hadapan muka Haikal.

                Namun, hampa dibuatnya Yuyu apabila Haikal bersuara “maaf, saya dah pegang amanah agar tidak beritahu orang lain. Dan saya tak makan ‘suap’! maaf bahasa saya kasar sedikit. Esok saya datang ke meja akak lagi ye?” Haikal berlalu dari situ dan pergi membeli air.

                  “wah! Ini budak baik. Tidak macam pelajar yang lainkan?” Tasha Shina mendagu. “what ever. Apa-apa pun saya tak suka Super Gedik mencemar duli dengan pelajar biasa. Be carefull Ina! Jangan sampai awak dipermainkan. Entah-entah dia ni sengaja nak permainkan perasaan awak,” kata-kata Awyuni membuatkan Ina tersentak. “betul juga kata awak Awyuni. Saya akan korek rahsia dia dalam-dalam. Ada hot punya cerita, saya kasi tahu okey? Ina mengangkat ibu jari sambil mengenyitkan mata kanan. Awyuni mengangguk.

                 “Ina, bukalah dan baca! Tak sabar ni..” Fatihah menggosok tangan dan cuba untuk merampas surat dari tangan Ina. Namun, Ina pandai sahaja mengelak. “stop it Fatihah. Itu surat dia! Jangan nak kacau. Macam mana kalau orang baca surat awak?” mata Yuyu dibuntangkan. Serta-merta Fatihah mendiamkan diri apabila penolong Super Gedik bersuara keras.

                  Sampul surat dibuka perlahan dan diletakkan di atas meja. “girls, rapat-rapat sikit.  Nanti ada orang dengar rahsia besar Nur Shazina bt. Dato’ Mustapa Alif!” Ina menyuruh rakan-rakannya merapatkan kedudukan dekat dengan Ina.

   ####

Assalamualaikum awak! Saya dah baca surat awak. Saya juga tersenyum sampai ke rambut. Bwahha.. okey! Kembali kepada topik, kita menjadi teman tapi tak mesra pun tak kisah. Asalkan boleh berkawan dengan prang secantik dan sebaik awak.(P/S: jangan bagi Super Gedik baca! Terutama Awyuni. Nanti berasap telinga cantiknya)

        Saya dari kelas mana? Saya bagi KLU! Saya dari kelas nombor 2. 4Bestari! Dah dapatkan? Nama singkatan.. mmrr.. maaflah, saya tak boleh bagi sebab nanti senang awak jumpa saya! Tak syok! Kikiki.. saya rasa mesti Hakim Haikal kenal orang secantik awak. Malasnya nak tulis panjang-panjang. Kerja rumah Geografi pun belum selesai. Tapi, untuk awak saya sanggup didenda. ;)

           TIDAKK!! Awak kata saya budak Nerd!! T^T sedih saya mendengarnya. Saya bukan budak Nerd yang pakai spek mata tebal berinci-inci tau? Saya tak pakai spek pun.  Saya bukan anak org kaya pun.. ayah kerja Jurutera, ibu Pensyarah! Hehe..

              Cukup tak KLU yang saya bagi Ina? ALAMAK! Saya terkasi pekerjaan ibu bapa saya plak! Hehe. Mesti awak terkejutkan? Awak dapat kawan miskin cam saya? Sedih.. T^T. Ina, kalau awk berdegil jugak nak tahu nama saya, cek dalam pejabat k? gurau jelah.

            BYE!

Daripada,
Putera Idola       

###

              Mata Awyuni terkelip-kelip apabila memnaca surat tersebut.”romantisnya!” Fatihah meletakkan kedua tangannya ke dada. “miskin? Oh please! Kayanya dia. Maybe, awak patut jadi girlfriend dia,” Awyuni menghirup air sirap.
           “amboi.. bila dah tahu status baru nak beri jalan ye?” Tasha Shina mencuit lengan Awyuni. Awyuni hanya mencebik gedik dan mengangkat bahu. Ina tersenyum manis. Tidak sangka lelaki itu kaya!  Nampaknya dia kena membalas surat tersebut secepat yang mungkin! Ya! Secepat yang mungkin!

                “apa kata awak minta untuk berjumpa?” Yuyu memberi idea. “nice! I like your idea. Tapikan.. dekat mana? Takkan tempat tersorok kot. Nanti tangakap basah pula,” Ina memetik jari beberapa kali seperti sedang mencari idea. “apa yang susah? Mid Valley, KLCC ka nada. Pilih je,” Tasha Shina yang digelar Head Girl memberi idea yang cukup bernas. Ina mengangguk laju.

               *    *    *

Di dalam kelas 4Dedikasi..

                “boleh tak saya nak ke rumah Ina? Bolehlah saya kongsi idea! Sharing is Caringkan?” Fatihah menjongket kening. “sorry Fatihah. Malam ni saya ada makan malam dengan keluarga,” kedua belah tangan Ina diangkat.

               Mulut Fatihah mencebik. “you makan malam dengan keluarga?” Awyuni menunding jari ke arah Ina.”so? apa masalahnya?” Ina bersuara garang. Geram kerana Awyuni selalu menjaga tepi kain keluarganya.

               “shh..! Awyuni! Please,” Yuyu meletakkan jari ke mulutnya. Awyuni faham dan terpaksa menurut perintanh penolong Super Gedik.

                  *   *    *

                    Ina merebahkan badannya ke atas katil. Dia tersenyum sendiri apabila teringatkan surat tersebut. Matanya tidak berhenti-henti melihat surat yang cantik itu. Bunga mawar yang diberi juga diletak di dalam pasu bunga. Bunga tersebut dijaga rapi. Bagai menatang minyak yang penuh!

                      Tiba-tiba, telinganya menangkap bunyi suara ibunya sedang menangis tersedu-sedan. Ina keluar dan turun ke tingkat bawah. Kelihatan Bibik Dayanti dan Bibik Nor sedang memujuk ibunya, Datin Warina.

                    Badan Datin Warina dipeluk erat oleh Ina. “ibu.. kenapa ni? Why?” Ina bertanya dengan nada suara rendah. Tangannya digerakkan agar kedua-dua bibik itu beredar dan membiarkan dia dan ibunya yang menyelesaikannya.

                “nothing Ina. Ibu rasa, you don’t have to know about this problem,” Datin Warina mengesat air mata. “ibu! Ini anak ibukan? Ina boleh selesaikan,” Ina memandang wajah ibunya. “sebenarnya….”

               *     *     *

                 Tangisan tersebut membuatkan Datin Warina pilu. Ina menangis semahunya di dalam biliknya dah tidak mahu diganggu. Hatinya sakit! Niatnya untuk membalas suarat Putera Idola terbantut kerana kata-kata ibunya membuatkan hatinya yang berbunga-bunga layu begitu sahaja.
               “benci!!” Ina menjerit sekuat hati. “kenapa hidup keluarga saya begini?” soalnya sudah hampir 20 kali.

                   Datin Warina mengetuk pintu bilik anaknya. “pergi! Saya tidak mahu dinganggu,” Ina menjerit bagaikan terkena hysteria yang kuat! Datin Warina mengetap bibir apabila mendengar cara jeritan anaknya. Dia tahu ayatnya tadi membuatkan Ina sedih.
  
                 “Ina, tak mahu makan ke?” Datin Warina memujuk anaknya. “tak mahu! Pergi!” Ina menjerit lagi. Air matanya sudah kering untuk menangis. “Ina, hear sayang.. bukak pintu ni ya?” Datin  Warina cuba memujuknya anaknya. Namun, tidak berhasil kerana Ina masih tidak mahu membuka pintu biliknya.

 Waktu Pagi…

                   Ina bangun, mandi dan solat Subuh untuk ke sekolah. Dia menuruni anak tangga dan terus menaiki basikalnya. Hari ini dia tidak mahu menaiki kereta dan dia mahu mengayuh basikal sehingga ke sekolah.

                 Ina mengayuh perlahan-lahan menuju ke sekolah. Tiba-tiba, ada jeritan memanggil namanya.”Ina, kenapa awak naik basikal?” Yuyu bertanya setelah tingkap tersebut dibuka. “kereta rosak..” tipu Ina dengan nada suara yang lemah.

                Pelik dibuatnya Yuyu kerana setahunya Ina ada 5 buah kereta perlbagai jenama! Yang paling dibanggakan kereta Ferarri yang berharga 1 Juta ringgit. “why Ina? You look so sad,” Yuyu membuka pintu kereta dan berlari anak menuju ke arah Ina. “nothing Yuyu,” Ina tersenyum nipis.

                    “okey Ina, jim naik! Basikal awak tu nanti pembantu kereta saya hantarkan. Masukkan basikal awak tu dekat belakang kereta! Jangan risau, tak rosak punya,” Yuyu mengangkat ibu jari sambil tersengih.  Hanya anggukan kecil yang diberi Ina. Dia bersetuju untuk pergi ke sekolah bersama Yuyu.

                         “so Ina, awak dah balas surat peminat tu?” soal Yuyu ketika berada di dalam kereta. Ina menggelengkan kepalanya. “tak lagi. Saya tak tahu nak balas apa,” Ina mengutus bantal hello kitty yang dipeluknya. “what?! Ina..Ina.. kan Super Gedik dah bagi cadangan supaya berjumpa dengan Putera Idola tu,” Yuyu berkata.

                        Dahi ina ditepuk beberapa kali. “ saya lupa! Sorry.. nanti dalam kelas kita bincang eh?” “okey Ina. Don’t worry. Perbincangan mengenai surat awak biar Yuyu selesaikan,” dada Yuyu ditepuk-tepuk. Ina ketawa kecil apabila melihat gelagat Yuyu yang tidak ubah seperti kanak-kanak.

 Di dalam kelas 4Dedikasi..

                                Super Gedik betepuk tampar apabila sudah siap membalass surat yang dihantar oleh Putera Idola. Awyuni tersenyum puas apabila membaca surat yang ditulis Ina

    ####

      Wasalam dan Assalamualaikum Putera Idola!

Maaf saya lewat hantar sebab ada kecemasan! Hehe J baguslah awak anak orang kaya. I loke it~ shhuu.. haha.. Putera Idola, saya nak cakap sesuatu boleh? Sebenarnya boleh tak kita berjumpa? Tak sukalah saya awk asyik berahsia sebab saya ni jenis tak suka berahsia tau! Kalau org tu buat rahsia, saya akan pujuk sampai dia bagi tahu.

          Saya Cuma nak tahu yang awak ni orang baik ke jahat. :D mesti awak org baikkan? Cuma muka je saya tak tahu. Takut2 muka awak macam gangster pulak! Seram sejuk.. Shuu..

          Kalau boleh kita nak berjumpa, kita jumpa dekat KLCC di KFC boleh? Kalau boleh Sabtu ni pukul 3ptg. Kalau awak tak mahu tidak apa. Bagi tahu baju kaler apa awak pakai eh?

            Saya pakai baju warna pink dan seluar jean warna biru. Rambut pula paras bahu sahaja. Saya harap awak nak jumpa dengan saya. Ehh.. lupa pulak! Awak memang kenal saya tapi saya nak sgt kenal awak. Siapa awak? BUDAK NERD atau tidak.
Cuma mahu kepastian ya Putera Idola?

             Kalau awak nak berjumpa dgn saya, balas surat sebelum lusa! Hari ini hari Rabu, saya nak esok atau lusa dah smpai surat maklum balas ya? Nanti awak suruhlah Haikal hantar faster-faster. Saya tak sabar nak jumpa awk!

               J J J saya senyum sampai ke telinga, well, awak jangan risau ya,, Super Gedik ikut tapi diorang akan shopping gila-gila dekat situ sebab saya dengar ada jualan mega. Saya terpaksa menangguhkan untuk bershopping semata-mata nak jumpa awak. Boleh eh awak nak jumpa saya Sabtu ni? Kalau awak ni tak berapa smart, I think kita tak payah berhubunglah ya? Jgn terasa hati sebab Super Gedik minat dengan org macho sahaja! ;)

           BYE ,

Daripada,
Puteri Ingin Tahu Secret

####

                 “great! I like! So, kita Cuma perlu cari budak bernama Hakim Haikal dan bayar upah budak tu,” Fatihah berkata gedik. “Sebelum hantar, beri Tasha Shina abaca dahulu! Nanti dia merajuk pula,” Awyuni yang sering dengan sepupu gediknya melipat sampul surat tersebut. Ina mengangguk laju. Dia faham sangat dengan karenah ketuanya yang mementingkan sepupunya, Tasha Shina.

              Encik Fioz masuk ke dalam kelas dan meletakkan buku sabjek Sejarah di atas meja. Beliau batuk sekali dan menyuruh pelajarnya bangun. “baiklah! Uhuks..uhuks.. maaf, cikgu sait hari ini. Cikgu nak kamu keluarkan buku Sejarah dan Assalamualaikum,” Encik Fioz berkata.

                 Selesai memberi salam dan menjawab salam, mereka memulakan sesi pembelajaran. “cikgu, kenapa cikgu asyi batuk sahaja? Nanyi virus kuman cikgu merebak kepada kami,” Fatihah mencebik. “maaf Fatihah. Cikgu sakit hari ini,” Encik Fioz tersenyum. Beliau faham benar dengan karenah pelajar gedik dan kaya! Jadi beliau tidak marah.

                   “mmmrr.. esok cikgu ambil cuti ye,” Awyuni tersenyum. Encik Fioz mengangguk kecil dan menyambung sesi pembelajaran.

Di Kantin Sekolah..

             “itu Haikal! HAIKAL!!” Yuyu menjerit memanggil nama budak tingkatan 1 itu. Haikal berjalan cepat menuju ke arah Super Gedik. “nah surat dan RM1,” Ina menghulurkan sampul surat dan duit. “thanks akak! Bertamabah rezeki saya setiap hari. Kalau macam ni, lebih baik saya bekerja sebagai penghantar surat Sekolah Cheras Putera Puteri!” Haikal membuat lawak. Super Gedik ketawa serentak.

              Haikal beredar dari situ dan menuju ke tempat orang lelaki makan. “Ina, saya harap dia setuju,” Tasha Shina menjongket kening. “betul! Saya harap dia setuju. Saya nak juga tengok muka dia. Kalau macho. aduH! Peritnya hati,” Fatihah membuat muka sedih.

  1.            “ish Fatihah ni! Gedik sungguh,” Ina membuntangkan matanya. “alah, biarlah!” Fatihah menjelir. “sudahlah.. kita akan tahu nanti,” Awyuni menenangkan keadaan. Surat Peminat

                           Super Gedik berjalan menuju ke kantin sekolah. Tiba-tiba, seorang pelajar lelaki menyerahkan surat kepada Ina dan berlari meinggalkan Super Gedik.

                      “apa ni?” Ina membelek-belek surat. Sampul surat dibuka perlahan-lahan dan terdapat kertas bewarna unggu lembut di dalamnya. Sekuntum bunga mawar bewarna unggu juga ada. Ina tersenyum manis.

                        Surat tersebut dibaca di dalam hati agar Super Gedik yang lain tidak kacau. Awyuni menjeling Ina.’biarlah! saya tak mahu dia kata saya kongkong dia pula’ Awyuni menghirup air coke.

######

Assalamualaikum,

Ke hadapan Shazrina atau lebih mesra dipanggil Ina! Saya peminat setia awak. Awak rasa saya perempuan ke lelaki. (lelaki)!! Hehe.. saya memang minat dekat awak sebab awak cantik, baik dan tidak sombong bongkak seperti ahli yang lain. Awak nak tahu nama saya? Oh, biarlah di akhir cerita ya Ina?

      Awak dah ada teman tapi mesra? Bukan saya mahu jadi boyfriend awak pun. (kalau nak boleh gak!) menggatal sekejap ye. Jangan marah ye? Hilang keayuan dan kecomelan awak. Potongan rambut pendek paras bahu tu memang manawan hati saya. Setiap hari saya perhatikan gerak laku awak di kantin. Maklumlah kita bukan sekelas ye?

      Kenapa awak boleh masuk kumpulan GEdik ni walhal awak tak gedik? Awak baik dan tahu isi hati orang. Masa tu Derahim dibuli pun awak sanggup pertahankan dia. Awak baik sangat! Saya sukalah. Ishh.. macam perempuankan perangai saya? Awak, saya harap awak balas surat saya yang tak seberapa ni.bunga tu khas untuk ina. Hope awak suka bunga yang saya beli tu.. jaga elok-elok macam jaga… hehe.. malaslah nak sebut! Segan …

        Saya sebenarnya nak tulis panjang-panjang tapi adik saya ni sibuk nak baca! Don’t worry, nanti saya tulis panjang-panjang sampai awak tak tidur okey! Haha..

Daripada,
Putera Idola    

 ###

                       Ina tersenyum membaca surat itu. Dia sudah berfikir, siapakah gerangan lelaki ini? Budak nerd? Atau budak yang segak bergaya! Tak mungkinlah pelajar lelaki macho cakap ayat jiwang karat macam ini. Kepala Ina diggelengkan. Surat tersebut disimpan semula dan nasi lemak yang berada di hadapannya segera disuap ke dalam mulut.

                   “Ina, good luck!” Tasha Shina mengangkat ibu jari. Mata Ina menjeling sambil tersenyum. Dia tahu maksudnya!

**************

                Ina pulang ke rumah dengan perasaan gembira dan girang. Cepat-cepat dia mengeluarkan kertas warna dan mengeluarkan pen untuk membalas surat Putera Idola. Banyak benda yang ingin ditanya dan dijawab.

                 Pen bewarna biru dikeluarkan. Ina mengelipkan matanya beberapa kali selepas memakai contact lens bewarna biru cair.

   ###
      Wassalam Putera idola,

             Klasik nama awak! Saya tersenyum sehingga ke telinga membaca surat awak tu. Membuatkan diri saya kurang kegedikannya. Hehe..

            Awak Tanya kenapa saya dapat masuk ke dalam kumpulan Super Gedik? Aduhh! Kan ayah saya Dato’ so, Awyuni pilihlah saya masuk. Takkan nak tolak kot ajakan orang. Rezeki jangan ditolak! Haha..

         Awak Tanya saya yang saya sudah ada teman tapi mesra tak? Okey… hear! Saya tak ada lagi. Awak nak jadi? Okey je, tapi tak mahulah jadi boyfriend! Saya tak kenal awak. Silap hari bulan awak budak nerd. Yukkss..

            Boleh bagi saya klu awak kelas mana? Nama singkatan? Awak anak org kaya  ke?Aduh! Saya lupa macam mana nak hantar surat ni dekat awak. Ha! Nanti saya cari budak lelaki yang hantar surat tu. Maybe, dia kenal kot pelajar tercantik dan popular seperti sayakan? Kan?

           Kenapa awak bagi surat pendek je? Buatlah panjang-panjang! Sebenarnya saya pun buat surat pendek jugak! Haha.. okey;ah Putera Idola. Saya pergi dahulu

Daripada,
Puteri Ingin Tahu Secret

###


                               Ina tersenyum sendiri apabila membaca semula apa yang ditulis. “Puteri  Ingin Tahu Secret? Hehe.. agaknya siapalah jejaka idaman ini ye? Saya kena cari budaki kecil tu!” Ina mematah-matahkan jari jemarinya. Dia bangun dan baring di atas katil single bercadarkan tona warna unggu. Dia memejamkan matanya seraya terlelap.

                 **********
                     “Cik Ina.. bangun Cik Ina,” ketukan pintu bertalu-talu oleh Bibik Dayanti tidak dihiraukan oleh Ina. Matanya masih berat untuk diangkat. “Bibik! Saya ambil cuti hari ini,” Ina menjerit.

                  “aduh! Kenapa Cik Ina? Sakit tenat ya? Buka in pintunya.. Bibik mahu lihat kesihatan kamu dong..” Bibik Dayanti bersuara dengan loghat Indonesia. Pintu tersebut masih diketuk. “kenapa Bik?” soal Datin Warina apabila terdengar Bibik Dayanti menjerit!

                       Bibik Dayanti tersenyum. “selamat pagi Datin. Enggak, Ina bilang dia mahu ambil MC. Bibik risau dia sakit Datin. Tapi, pintunya enggak mahu dibuka! Masakan saya mahu mahu masuk Datin. Sebab itu saya ketuk talu-talu gitu Datin,” Bibik Dayanti berkata.  Kepala Datin Warina diggelengkan.

                       Datin Warina baru sahaja ingin mengetuj pintu, pintu tersebut sudah dibuka oleh Ina yang sudah memakai baju kurung sekolah sambil menyikat rambutnya yang paras bahu. Dia tersengih dan menundukkan kepalanya. “ehh.. enggak sakit pun. Jadi kenapa mahu ambil cuti si? Enggak siap homework ya?” Bibik Dayanti menjongket kening.

                   Datin Warina ketawa kecil apabila melihat gelagat pembantu rumah. “tak apalah Bibik. Saya dah lewat ni. Makanan tu prepair untuk Ina balik sekolah nanti,” Datin Warina memimpin tangan anakanya keluar rumah.

                        “cepat pergi sekolah! Malam ni kita makan sama-sama,” Datin Warina mengusap rambut anaknya. Ina tersenyum nipis seraya mencium pipi ibunya. Datin Warina memakai tudung.

                “ayah tak makan sekali?” Ina bertanya. Datin Warina mengetap bibir. “ya sayang..” “ibu! Ibu tidak payah tipu Ina lagi. Ina bukan budak-budak. Ina tahu rahsia ibu dengan ayah selama ni. Ina pergi dulu..” Ina membuka pintu kereta seraya masuk ke dalam perut kereta. Datin Warina tersentak apabila mendengar apa yang dikatakan oleh anaknya. “dia tahu rahsia kami berdua?” soalnya dengan nada suara rendah.

                      *   *   *

                          Waktu rehat… Super Gedik duduk di meja khas buat mereka. “Ina, awak dah balas surat tu?” Fatihah mengangkat kening kirinya sambil tersenyum sinis. Ina mengangguk. “saya dah tulis tapi belum hantar. Saya tengah cari.. ha! Budak tu,” Ina menunding jari ke arah seorang budak lelaki yang sedang berjalan ke mejanya.

                        Satu lagi sampul surat diberi. “adik, adik nama siapa?” soal Tasha Shina apabila melihat budak kecil yang lebih kurang Tingkatan 1. tapi muka comel sangat! Tasha Shina geram dibuatnya. “nama saya Hakim Haikal. Panggil sahaja Haikal! Ni surat dari peminat akak. Saya dari tingkatan 1!” Haikal menyerahkan sampul surat tersebut.

                    Cepat-cepat Ina mengambil sampul itu dan memberikan satu lagi sampul kepada Haikal berserta upah RM1. “Haikal, kalau nak duit lebih bagi tahu siapa yang hantar surat ni?” Yuyu menayang duit RM10 di hadapan muka Haikal.

                Namun, hampa dibuatnya Yuyu apabila Haikal bersuara “maaf, saya dah pegang amanah agar tidak beritahu orang lain. Dan saya tak makan ‘suap’! maaf bahasa saya kasar sedikit. Esok saya datang ke meja akak lagi ye?” Haikal berlalu dari situ dan pergi membeli air.

                  “wah! Ini budak baik. Tidak macam pelajar yang lainkan?” Tasha Shina mendagu. “what ever. Apa-apa pun saya tak suka Super Gedik mencemar duli dengan pelajar biasa. Be carefull Ina! Jangan sampai awak dipermainkan. Entah-entah dia ni sengaja nak permainkan perasaan awak,” kata-kata Awyuni membuatkan Ina tersentak. “betul juga kata awak Awyuni. Saya akan korek rahsia dia dalam-dalam. Ada hot punya cerita, saya kasi tahu okey? Ina mengangkat ibu jari sambil mengenyitkan mata kanan. Awyuni mengangguk.

                 “Ina, bukalah dan baca! Tak sabar ni..” Fatihah menggosok tangan dan cuba untuk merampas surat dari tangan Ina. Namun, Ina pandai sahaja mengelak. “stop it Fatihah. Itu surat dia! Jangan nak kacau. Macam mana kalau orang baca surat awak?” mata Yuyu dibuntangkan. Serta-merta Fatihah mendiamkan diri apabila penolong Super Gedik bersuara keras.

                  Sampul surat dibuka perlahan dan diletakkan di atas meja. “girls, rapat-rapat sikit.  Nanti ada orang dengar rahsia besar Nur Shazina bt. Dato’ Mustapa Alif!” Ina menyuruh rakan-rakannya merapatkan kedudukan dekat dengan Ina.

   ####

Assalamualaikum awak! Saya dah baca surat awak. Saya juga tersenyum sampai ke rambut. Bwahha.. okey! Kembali kepada topik, kita menjadi teman tapi tak mesra pun tak kisah. Asalkan boleh berkawan dengan prang secantik dan sebaik awak.(P/S: jangan bagi Super Gedik baca! Terutama Awyuni. Nanti berasap telinga cantiknya)

        Saya dari kelas mana? Saya bagi KLU! Saya dari kelas nombor 2. 4Bestari! Dah dapatkan? Nama singkatan.. mmrr.. maaflah, saya tak boleh bagi sebab nanti senang awak jumpa saya! Tak syok! Kikiki.. saya rasa mesti Hakim Haikal kenal orang secantik awak. Malasnya nak tulis panjang-panjang. Kerja rumah Geografi pun belum selesai. Tapi, untuk awak saya sanggup didenda. ;)

           TIDAKK!! Awak kata saya budak Nerd!! T^T sedih saya mendengarnya. Saya bukan budak Nerd yang pakai spek mata tebal berinci-inci tau? Saya tak pakai spek pun.  Saya bukan anak org kaya pun.. ayah kerja Jurutera, ibu Pensyarah! Hehe..

              Cukup tak KLU yang saya bagi Ina? ALAMAK! Saya terkasi pekerjaan ibu bapa saya plak! Hehe. Mesti awak terkejutkan? Awak dapat kawan miskin cam saya? Sedih.. T^T. Ina, kalau awk berdegil jugak nak tahu nama saya, cek dalam pejabat k? gurau jelah.

            BYE!

Daripada,
Putera Idola       

###

              Mata Awyuni terkelip-kelip apabila memnaca surat tersebut.”romantisnya!” Fatihah meletakkan kedua tangannya ke dada. “miskin? Oh please! Kayanya dia. Maybe, awak patut jadi girlfriend dia,” Awyuni menghirup air sirap.
           “amboi.. bila dah tahu status baru nak beri jalan ye?” Tasha Shina mencuit lengan Awyuni. Awyuni hanya mencebik gedik dan mengangkat bahu. Ina tersenyum manis. Tidak sangka lelaki itu kaya!  Nampaknya dia kena membalas surat tersebut secepat yang mungkin! Ya! Secepat yang mungkin!

                “apa kata awak minta untuk berjumpa?” Yuyu memberi idea. “nice! I like your idea. Tapikan.. dekat mana? Takkan tempat tersorok kot. Nanti tangakap basah pula,” Ina memetik jari beberapa kali seperti sedang mencari idea. “apa yang susah? Mid Valley, KLCC ka nada. Pilih je,” Tasha Shina yang digelar Head Girl memberi idea yang cukup bernas. Ina mengangguk laju.

               *    *    *

Di dalam kelas 4Dedikasi..

                “boleh tak saya nak ke rumah Ina? Bolehlah saya kongsi idea! Sharing is Caringkan?” Fatihah menjongket kening. “sorry Fatihah. Malam ni saya ada makan malam dengan keluarga,” kedua belah tangan Ina diangkat.

               Mulut Fatihah mencebik. “you makan malam dengan keluarga?” Awyuni menunding jari ke arah Ina.”so? apa masalahnya?” Ina bersuara garang. Geram kerana Awyuni selalu menjaga tepi kain keluarganya.

               “shh..! Awyuni! Please,” Yuyu meletakkan jari ke mulutnya. Awyuni faham dan terpaksa menurut perintanh penolong Super Gedik.

                  *   *    *

                    Ina merebahkan badannya ke atas katil. Dia tersenyum sendiri apabila teringatkan surat tersebut. Matanya tidak berhenti-henti melihat surat yang cantik itu. Bunga mawar yang diberi juga diletak di dalam pasu bunga. Bunga tersebut dijaga rapi. Bagai menatang minyak yang penuh!

                      Tiba-tiba, telinganya menangkap bunyi suara ibunya sedang menangis tersedu-sedan. Ina keluar dan turun ke tingkat bawah. Kelihatan Bibik Dayanti dan Bibik Nor sedang memujuk ibunya, Datin Warina.

                    Badan Datin Warina dipeluk erat oleh Ina. “ibu.. kenapa ni? Why?” Ina bertanya dengan nada suara rendah. Tangannya digerakkan agar kedua-dua bibik itu beredar dan membiarkan dia dan ibunya yang menyelesaikannya.

                “nothing Ina. Ibu rasa, you don’t have to know about this problem,” Datin Warina mengesat air mata. “ibu! Ini anak ibukan? Ina boleh selesaikan,” Ina memandang wajah ibunya. “sebenarnya….”

               *     *     *

                 Tangisan tersebut membuatkan Datin Warina pilu. Ina menangis semahunya di dalam biliknya dah tidak mahu diganggu. Hatinya sakit! Niatnya untuk membalas suarat Putera Idola terbantut kerana kata-kata ibunya membuatkan hatinya yang berbunga-bunga layu begitu sahaja.
               “benci!!” Ina menjerit sekuat hati. “kenapa hidup keluarga saya begini?” soalnya sudah hampir 20 kali.

                   Datin Warina mengetuk pintu bilik anaknya. “pergi! Saya tidak mahu dinganggu,” Ina menjerit bagaikan terkena hysteria yang kuat! Datin Warina mengetap bibir apabila mendengar cara jeritan anaknya. Dia tahu ayatnya tadi membuatkan Ina sedih.
  
                 “Ina, tak mahu makan ke?” Datin Warina memujuk anaknya. “tak mahu! Pergi!” Ina menjerit lagi. Air matanya sudah kering untuk menangis. “Ina, hear sayang.. bukak pintu ni ya?” Datin  Warina cuba memujuknya anaknya. Namun, tidak berhasil kerana Ina masih tidak mahu membuka pintu biliknya.

 Waktu Pagi…

                   Ina bangun, mandi dan solat Subuh untuk ke sekolah. Dia menuruni anak tangga dan terus menaiki basikalnya. Hari ini dia tidak mahu menaiki kereta dan dia mahu mengayuh basikal sehingga ke sekolah.

                 Ina mengayuh perlahan-lahan menuju ke sekolah. Tiba-tiba, ada jeritan memanggil namanya.”Ina, kenapa awak naik basikal?” Yuyu bertanya setelah tingkap tersebut dibuka. “kereta rosak..” tipu Ina dengan nada suara yang lemah.

                Pelik dibuatnya Yuyu kerana setahunya Ina ada 5 buah kereta perlbagai jenama! Yang paling dibanggakan kereta Ferarri yang berharga 1 Juta ringgit. “why Ina? You look so sad,” Yuyu membuka pintu kereta dan berlari anak menuju ke arah Ina. “nothing Yuyu,” Ina tersenyum nipis.

                    “okey Ina, jim naik! Basikal awak tu nanti pembantu kereta saya hantarkan. Masukkan basikal awak tu dekat belakang kereta! Jangan risau, tak rosak punya,” Yuyu mengangkat ibu jari sambil tersengih.  Hanya anggukan kecil yang diberi Ina. Dia bersetuju untuk pergi ke sekolah bersama Yuyu.

                         “so Ina, awak dah balas surat peminat tu?” soal Yuyu ketika berada di dalam kereta. Ina menggelengkan kepalanya. “tak lagi. Saya tak tahu nak balas apa,” Ina mengutus bantal hello kitty yang dipeluknya. “what?! Ina..Ina.. kan Super Gedik dah bagi cadangan supaya berjumpa dengan Putera Idola tu,” Yuyu berkata.

                        Dahi ina ditepuk beberapa kali. “ saya lupa! Sorry.. nanti dalam kelas kita bincang eh?” “okey Ina. Don’t worry. Perbincangan mengenai surat awak biar Yuyu selesaikan,” dada Yuyu ditepuk-tepuk. Ina ketawa kecil apabila melihat gelagat Yuyu yang tidak ubah seperti kanak-kanak.

 Di dalam kelas 4Dedikasi..

                                Super Gedik betepuk tampar apabila sudah siap membalass surat yang dihantar oleh Putera Idola. Awyuni tersenyum puas apabila membaca surat yang ditulis Ina

    ####

      Wasalam dan Assalamualaikum Putera Idola!

Maaf saya lewat hantar sebab ada kecemasan! Hehe J baguslah awak anak orang kaya. I loke it~ shhuu.. haha.. Putera Idola, saya nak cakap sesuatu boleh? Sebenarnya boleh tak kita berjumpa? Tak sukalah saya awk asyik berahsia sebab saya ni jenis tak suka berahsia tau! Kalau org tu buat rahsia, saya akan pujuk sampai dia bagi tahu.

          Saya Cuma nak tahu yang awak ni orang baik ke jahat. :D mesti awak org baikkan? Cuma muka je saya tak tahu. Takut2 muka awak macam gangster pulak! Seram sejuk.. Shuu..

          Kalau boleh kita nak berjumpa, kita jumpa dekat KLCC di KFC boleh? Kalau boleh Sabtu ni pukul 3ptg. Kalau awak tak mahu tidak apa. Bagi tahu baju kaler apa awak pakai eh?

            Saya pakai baju warna pink dan seluar jean warna biru. Rambut pula paras bahu sahaja. Saya harap awak nak jumpa dengan saya. Ehh.. lupa pulak! Awak memang kenal saya tapi saya nak sgt kenal awak. Siapa awak? BUDAK NERD atau tidak.
Cuma mahu kepastian ya Putera Idola?

             Kalau awak nak berjumpa dgn saya, balas surat sebelum lusa! Hari ini hari Rabu, saya nak esok atau lusa dah smpai surat maklum balas ya? Nanti awak suruhlah Haikal hantar faster-faster. Saya tak sabar nak jumpa awk!

               J J J saya senyum sampai ke telinga, well, awak jangan risau ya,, Super Gedik ikut tapi diorang akan shopping gila-gila dekat situ sebab saya dengar ada jualan mega. Saya terpaksa menangguhkan untuk bershopping semata-mata nak jumpa awak. Boleh eh awak nak jumpa saya Sabtu ni? Kalau awak ni tak berapa smart, I think kita tak payah berhubunglah ya? Jgn terasa hati sebab Super Gedik minat dengan org macho sahaja! ;)

           BYE ,

Daripada,
Puteri Ingin Tahu Secret

####

                 “great! I like! So, kita Cuma perlu cari budak bernama Hakim Haikal dan bayar upah budak tu,” Fatihah berkata gedik. “Sebelum hantar, beri Tasha Shina abaca dahulu! Nanti dia merajuk pula,” Awyuni yang sering dengan sepupu gediknya melipat sampul surat tersebut. Ina mengangguk laju. Dia faham sangat dengan karenah ketuanya yang mementingkan sepupunya, Tasha Shina.

              Encik Fioz masuk ke dalam kelas dan meletakkan buku sabjek Sejarah di atas meja. Beliau batuk sekali dan menyuruh pelajarnya bangun. “baiklah! Uhuks..uhuks.. maaf, cikgu sait hari ini. Cikgu nak kamu keluarkan buku Sejarah dan Assalamualaikum,” Encik Fioz berkata.

                 Selesai memberi salam dan menjawab salam, mereka memulakan sesi pembelajaran. “cikgu, kenapa cikgu asyi batuk sahaja? Nanyi virus kuman cikgu merebak kepada kami,” Fatihah mencebik. “maaf Fatihah. Cikgu sakit hari ini,” Encik Fioz tersenyum. Beliau faham benar dengan karenah pelajar gedik dan kaya! Jadi beliau tidak marah.

                   “mmmrr.. esok cikgu ambil cuti ye,” Awyuni tersenyum. Encik Fioz mengangguk kecil dan menyambung sesi pembelajaran.

Di Kantin Sekolah..

             “itu Haikal! HAIKAL!!” Yuyu menjerit memanggil nama budak tingkatan 1 itu. Haikal berjalan cepat menuju ke arah Super Gedik. “nah surat dan RM1,” Ina menghulurkan sampul surat dan duit. “thanks akak! Bertamabah rezeki saya setiap hari. Kalau macam ni, lebih baik saya bekerja sebagai penghantar surat Sekolah Cheras Putera Puteri!” Haikal membuat lawak. Super Gedik ketawa serentak.

              Haikal beredar dari situ dan menuju ke tempat orang lelaki makan. “Ina, saya harap dia setuju,” Tasha Shina menjongket kening. “betul! Saya harap dia setuju. Saya nak juga tengok muka dia. Kalau macho. aduH! Peritnya hati,” Fatihah membuat muka sedih.

           “ish Fatihah ni! Gedik sungguh,” Ina membuntangkan matanya. “alah, biarlah!” Fatihah menjelir. "sudah! nanti kita akan tahu juga jawabannya nanti," tangan Awyuni diangkat nagi menenangkan keadaan.
  

0 ahli The Great Babes:

 
© Copyright | All Right Reserved by Owner